Kako pristupiti izazovima iz različitih perspektiva?

Za kreativno rješavanje problema karakteristično je pristupanje problemu iz različitih perspektiva. Traži se rješenje koje je drugačije od onoga koje se koristilo do sada.

Kako pristupiti izazovima iz različitih perspektiva

Kreativno rješavanje problema i je istovremeno i način razmišljanja i način ponašanja. Kako rješavanje problema predstavlja proces koji se sastoji od više faza, tako su za različite faze prikladne i različite tehnike kreativnog rješavanja problema. One velikim dijelom proizlaze iz modela o kojima smo prije pisali na portalu, ali i iz nekih drugih modela kreativnog rješavanja problema. Te tehnike mogu se svrstati u sljedeće kategorije:

  • Kreativne tehnike za analizu okruženja, prepoznavanje i identificiranje problema te definiranje pretpostavki
  • Tehnike za generiranje alternativa i ideja
  • Kreativne tehnike za odabir alternative, implementaciju i kontrolu

Izrazito je važno napomenuti da kod različitih osoba djeluju različite tehnike, a njihov izbor ovisi i o vrsti i kompleksnosti problema koji se obrađuje. Stoga je nužno eksperimentiranje ili dodatno istraživanje kako bi svatko za sebe pronašao tehniku koja mu najbolje odgovara u određenoj situaciji. U nastavku donosimo nekoliko tehnika za svaku od navedenih kategorija kako bi svatko mogao odabrati za sebe tehniku koja mu odgovara. Ujedno se nadam da će ovo biti poticaj za istraživanje i pronalaženje nekih novih metoda i tehnika ili prilagođavanje postojećih vlastitim preferencijama.

Kreativne tehnike za analizu okruženja

Analiza i praćenje okruženja važan su dio poslovnih procesa uspješnih poduzeća, ali i pojedinaca. Prilagođavanje promjenama koje se događaju omogućavaju nam da iskoristimo prilike koje se na tržištu pojavljuju te da izbjegnemo ili minimaliziramo opasnosti. Povijest je puna primjera uspješnih kompanija koje su propale, i to ne samo onih malih, nego i velikih. Uzrok je nerazumijevanje promjena i njihovih posljedica. Problem se ne može riješiti, ako ne znamo da postoji, jednako kao što se ne može iskoristiti prilika ili izbjeći opasnost, ako ne znamo da postoje. Zbog toga su kreativne tehnike za analizu okruženja važne.

Uspoređivanje s drugima može nam dati odgovor na pitanje da li postoji neki problem, prilika ili opasnost. Pri tome se možemo uspoređivati s konkurentima, ali sa poduzećima koji su nam partneri. Možemo se uspoređivati s poduzećima u zemlji ili u inozemstvu, s globalnim poduzećima, ili s nekim malim ili srednjim poduzećima, možemo uspoređivati što mi radimo bolje, što drugi rade bolje ili lošije, drugačije, isto… U svakoj ćemo usporedbi pronaći neke indikatore koji nam mogu biti korisni. Vrlo je korisna usporedba koju nam mogu dati naši klijenti.Klijenti općenito mogu biti vrlo dobar izvor informacija o našem poslovanju, proizvodima i uslugama, ako ih se odlučimo slušati. Oni nam mogu reći zbog čega koriste ili ne koriste naše proizvode, zbog čega preferiraju konkurenciju ili zbog čega uopće ne koriste kategoriju proizvoda koje mi proizvodimo. Možemo dobiti i informaciju o poboljšanjima koje bi željeli vidjeti. Klijenti za nas mogu biti jedan od najsnažnijih izvora kreativnosti i ideja.

Jedna od kreativnih tehnika za analizu okruženja je traženje prilika, a svodi se na to da u svojem okruženju tražite nove prilike, ali ne uvijek na uobičajenim mjestima. Razmislite da li se i kako situacija iz nekog filma, knjige ili vica može primijeniti na vaše radno mjesto ili organizaciju u cjelini. Proučavajte nove trendove u vašoj profesiji, branši ili zemlji i razmišljajte kako ih možete pretvoriti u priliku za poboljšanje ili promjenu postojeće situacije.

Kreativne tehnike za identificiranje problema

Veliki broj ljudi prilike počinje tražiti tek onda kada se pojavi problem. Budite ispred njih! U tome vam mogu pomoći tehnike za prepoznavanje i identifikaciju problema. Ovo zvuči prilično banalno, mogli biste pomisliti, jer svatko prepoznaje problem kada se on pojavi. No, nije to baš uvijek tako. Zubobolju prepoznajemo tek kada nam je karijes već dobro oštetio zub, a ne u trenutku kada ga je tek napao. Zubobolja također može biti uzrokovana i nekim drugim problemom, a na nama je da prepoznamo koji je to točno. Problem se može pokušati i predvidjeti, pa samim time i unaprijed riješiti, odnosno spriječiti. Ako predvidimo problem, a ne možemo ga izbjeći, možemo na vrijeme osmisliti kako da ga što bolje riješimo u budućem trenutku njegovog nastanka. U svakom slučaju, kreativne tehnike za identifikaciju problema mogu biti vrlo korisne.

Jedna od praktičnih i jednostavnih tehnika predstavljaju kontrolne liste. Kod kreativnih tehnika možemo koristiti različite kontrolne liste, čiji je zadatak da nas podsjeti na određene točke ili pitanja na koja moramo odgovoriti ili na nešto što moramo primijeniti, nešto o čemu još moramo (ili možemo) razmišljati kako bismo došli do kreativnih rješenja. Jedna od najpoznatijih je Osborn lista koja se može koristiti za već postojeće ideje ili proizvode, za doradu rezultata brainstorminga, za stvaranje novih, originalnih ideja ili u trenutku kada su nam potrebne svježe ideje. Nakon što smo definirali situaciju koju želimo riješiti, uzimamo Osborn listu i popunjavamo ju za predmetnu situaciju (proizvod, uslugu, problem…). Odgovoriti se mora na svako pitanje i potrebno je uzeti dovoljno vremena za odgovaranje. Rezultati mogu biti odlični, ako se ne radi pod vremenskim ili bilo kakvim drugim pritiskom.

Članak preuzet sa - vrhunskiprojekt.com